Home
  • Home
  • Bevar din lokale butik for 5-20 kr mere pr indkøb

Bevar din lokale butik for 5-20 kr mere pr indkøb

3 november 2014 Nyheder


Aadum_Købmand

Hvordan sikrer man, at den lokale dagligvarehandel overlever? Hvilken rolle spiller lokalsamfundet? Og er det overhovedet muligt? En helt ny værktøjskasse giver svarene.

Med midler fra Landdistriktspuljens forsøgsmidler gennemfører LAG Ringkøbing-Skjern og LandLabDK i 2014 videndelingsprojektet Købmand og Lokalsamfund.

Projektet tager afsæt i erfaringerne fra den tidligere projektindsats Fremtidens Detailhandel i Landdistrikterne, og som en af de mange forskellige aktiviteter er der udarbejdet en værktøjskasse med viden og inspiration samt en række eksempler på dagligvareløsninger i de danske landdistrikter.

Se værktøjskassen på www.livogland.dk.

Det er et lokalt valg, om man ønsker at bevare den lokale købmand. Mange mindre lokalsamfund eksisterer fint uden. Ikke desto mindre ser det ud som om, at det i høj grad er ønsket om at bevare købmanden som platform for fællesskab og lokal sammenhængskraft, der er den primære drivkraft hos de mange ildsjæle, der arbejder aktivt for at bevare eller genetablere den lokale dagligvarehandel rundt omkring i de danske landdistrikter.

– I dag er arbejdet for at bevare de lokale dagligvarehandler samlet på meget få hænder. Her har projektet vist, at det er en rolle, som lokalsamfundenes mange aktører med succes kan håndtere i fællesskab. Det er en model, man kender fra centerbyerne, hvor handelsstandsforeninger er med til at kæmpe for handelslivet. I landdistrikterne er det fællesskabet mellem de mange lokale, der kan tage den rolle, og skabe grundlaget, siger næstformand i LAG Ringkøbing-Skjern, Jørgen S. Madsen.

Myter punkteres

Projektet Købmand og Lokalsamfund har særligt fokus på at punktere 3 centrale myter omkring den lokale dagligvarehandel i landdistrikterne. De tre myter er, at: ”Varerne er for dyre”, ”Udvalget er for lille” og ”Jeg sparer tid ved at handle i byen”. Gennem borgernes personlige erfaring med at indgå i et lokalt forsøgsprojekt ”Handl lokalt i en måned” opleves myterne pludseligt anderledes.

Også de butiksdrivendes generelle myte om, at det er umuligt at ændre på kundeloyaliteten, kan der rokkes ved. Her kan det betale sig at se forholdet mellem lokalsamfundet og dagligvarehandelen som en loyalitetskontrakt. Den skal løbende udbygges, vedligeholdes og fornys.

Potentialet findes

Analyser viser, at kundegrundlaget for de mindre og lokale dagligvarebutikker er til stede i landdistrikterne. I dag realiseres kun ca. 38 ud af 100 kr. lokalt, og der skal faktisk kun en mindre stigning til, for at de eksisterende lokale dagligvarebutikker kan øge deres omsætning til et tilfredsstillende niveau. Alt efter kundegrundlag er det måske en merhandel på mellem 5 og 20 kr. pr. kunde pr. indkøb, det handler om. Som mange tror, er det derfor ikke nødvendigt at erlægge alle indkøb lokalt for at støtte og bevare den lokale butik.

Det er altså i bund og grund en overkommelig udfordring at bevare den lokale dagligvarebutik, men det er et valg, man skal tage og gennemføre i fællesskab. Det handler om lokal kultur, gensidig tillid og dialog.

Værktøjskassen blev præsenteret den 1. november 2014 på Gentænk Landsbyen arrangementet ”Landsbytræf i Hampen”, der er en aktivitet under Kulturby 2017.

– Det er en stor cadeau til de mange frivillige i vores landdistrikter, der har været med i arbejdet omkring Fremtidens Detailhandel. Vi afsluttede projektet i 2012 og siden da er projektet bare vokset, og nu er det blevet til en værktøjskasse for alle landsbyer i Danmark. Det er et eksempel på et rigtig godt LAG-projekt, der er startet fra bunden, og nu er havnet på ministeriets hjemmeside, siger Jørgen S. Madsen.

I Ringkøbing-Skjern kommune er købmandsbutikkerne i f.eks. Velling og Ådum eksempler på butikker der holdes i live qua et stærkt lokalt engagement i butikken som lokalt samlingssted.

Foto: www.aadum.com