Home
  • Home
  • Glæde og tilfredshed i Tønder
dummy

Glæde og tilfredshed i Tønder

26 august 2013 Musiknyt


Årets Tønder Festival var svøbt i sol, varme og overdådige musikoplevelser. Det økonomiske barometer på festivalen viser også sol, for publikum strømmede til og sikrede sorte tal på bundlinjen.

1229820_10200955255858322_1874071380_n

Solen var mere end gavmild på himlen over årets Tønder Festival. Stemningen på festivalpladsen og til de mange koncerter har været helt i top, og festivalledelsen kan se tilbage på en særdeles vellykket festival. ”Det er svært at få armene ned,” siger Allan Buus, administrativ leder af Tønder Festivalen.

Solid fremgang
Salget af armbånd er gået godt. Også i dagene lige op til festivalen og under festivalen. Der er solgt i alt 8.475 armbånd. Det er lidt færre end sidste år, men til gengæld er langt de fleste partoutarmbånd. Det betyder en entréomsætning på omkring 8 mio. kroner. En markant fremgang i forhold til sidste år, hvor entréomsætningen var på 5,8 mio. kroner.

Det gode vejr har også sikret en forventet massiv fremgang på salg af mad og drikke på festivalpladsen. Den forventede omsætning her er 7,3 mio. kroner – baseret på en foreløbig optælling, understreger Allan Buus. Det er en fremgang på 20 procent i boder og barer i forhold til sidste år.

Samlet set er omsætningen i år på 16,4 mio. kroner. En fremgang på 3,7 mio. kroner i forhold til sidste år.

Stor indsats
Stig Bang Mortensen, formand for Tønder Festival Fond, er meget tilfreds med, at festivalens strategi ser ud til at lykkes.

”Vi har i år nået vores mål, og vi er meget glade for publikums opbakning til den fornyelse, festivalen har satset på. Succesen i år viser, at det er den rigtige vej at gå. Stor tak til alle medarbejdere og frivillige, der har knoklet i månedsvis for at stable årets festival på benene,” siger Stig Bang Mortensen.

Kunstnerisk satsning rigtig
Musikbudgettet var på 5 mio. kroner i år, og det mangfoldige og brede musikprogram viste sin styrke.

”Vi er sluppet godt af sted med blandingen af nye og ældre navne og bredden i genrene. Den kunstneriske satsning er rigtig. Men også festivalpladsens fornyelser med blandt andet de tre temaområdet New Orleans, Dublin og Fanø er lykkedes,” siger Carsten Panduro, kunstnerisk leder af Tønder Festival.

Øget interesse fra medierne
Ikke blot har publikum taget godt imod den fornyede Tønder Festival og årets mange musikalske kvalitetstilbud. Også medierne har været på dupperne, og festivalen har ikke tidligere været dækket så massivt.

DR K var her til stede, Jyske Vestkysten havde redaktion på pladsen og TV Avisen sendte et indslag fredag aften fra Tønder, lige som Radio Max var i Tønder. Blandt de øvrige medier, der har gæstet festivalen, er blandt andre Jyllands-Posten, Politiken, Ekstra Bladet, Radio 24/7, Weekendavisen og Gaffa.

Det særlige ved Tønder
Og så et lille citat fra Niels Hausgaard, som tåler gentagelse:
”I mange år har pressen fokuseret på, at det er et ældre publikum, der er i Tønder. Det er jo ikke sandt. Det er det optimale publikum, og det er vildt blandet. Jeg tror ikke, der findes en festival, hvor publikum er så blandet kønsmæssigt, aldersmæssigt, socialt og så videre som i Tønder. Det er folk, der interesserer sig for den grundlæggende musik. Den musik, som al anden musik står på skuldrene af. Det er den musik, der er det særlige ved Tønder. Musik, som måske nok har bølgedale og bølgetoppe, men som altid vil bestå. Enhver god rockmusiker har sine rødder intakte. Hvor ville Dylan og Springsteen have været henne, hvis ikke de regelmæssigt har været nede for at suge af den musik?”

Tønder Festival kan fejre 40 års jubilæum i 2014 i dagene 28-29-30-31. august. Billetsalg starter i december 2013 via tf.dk. Hold øje med dagspressen vedr. billetsalgsstartdato.