Home
  • Home
  • Krav om robotstøvsuger i Ringkøbing-Skjern Kommune
dummy

Krav om robotstøvsuger i Ringkøbing-Skjern Kommune

30 maj 2013 Musiknyt


Hjemmehjælpere er pr. definition nogle, som i en fart kan få en masse fra hånden. De er samtidig gode til omsorg og nærvær. De senere år er hjemmehjælperen dog blevet presset. Et stigende antal ældre, en finanskrise og en deraf afledt effektivisering af hele den offentlige sektor betyder, at hjemmehjælperne skal løbe hurtigere og hurtigere.

Nu indfører Ringkøbing-Skjern Kommune et krav om robotstøvsugere som en del af løsningen.

– Beslutningen er truffet på baggrund af et stigende udgiftspres på området for hjemmehjælp. Her er én løsning at tage ny teknologi i brug, og i den forbindelse er robotstøvsugere et oplagt valg, der kan sikre, at borgerne forbliver selvhjulpne så længe som muligt, siger Bent Brodersen, formand for Social- og Sundhedsudvalget.

Beslutningen om robotstøvsugere er truffet af Byrådet i forbindelse med vedtagelsen af kommunens budget for 2013-2016.

Større gennemgang af markedet
I praksis ændres rengøringen, så støvsugning som udgangspunkt foregår med en robotstøvsuger, som borgeren selv anskaffer. En del af de ca. 1.400 borgere der i dag modtager hjælp til støvsugning, må derfor regne med at skulle anskaffe sig en robotstøvsuger i løbet af 2013.

Vurderer den kommunale visitator, at en borger ikke kan håndtere at have en robotstøvsuger i hjemmet, er det stadig muligt at få støvsuget med hjælp fra hjemmehjælperen.

Valget af robotstøvsugere er truffet efter en større gennemgang af markedet. Her er forskellige robotstøvsugere blevet testet lige som der er taget kontakt til kommuner, der har erfaring med bruge dem.

– Indførslen af robotstøvsugere er naturligvis en ændring af det nuværende serviceniveau, men det er samtidig en teknologi, der fører en masse positive ting med sig, siger Bent Brodersen.

Gavner arbejdsmiljøet
En robotstøvsuger sikrer eksempelvis, at borgerne kan få støvsuget så hyppigt de vil og ofte også på et større areal, end der er mulighed for med hjælp fra hjemmehjælperen. I dag får borgere, der modtager støvsugning fra hjemmehjælpen, støvsuget hver 14. dag, på et areal der svarer til cirka 65 kvadratmeter.

Samtidig gavner robotstøvsugere arbejdsmiljøet hos kommunens hjemmehjælper. Støvsugning er én af de discipliner, hvor risikoen for nedslidning er størst.

Først Videbæk – så resten af kommunen
For at få erfaring med robotstøvsugere, udlåner kommunen i første omgang robotstøvsugere til en lille gruppe borgere i Videbæk-området. Herefter vil borgerne og hjemmehjælperne i en periode på op til to måneder indhente erfaringer med ordningen. Erfaringer der skal bruges til at indføre robotstøvsugere i hele kommunen.

Efter sommerferien 2013 vil kommunens borgere, der modtager hjemmehjælp, blive revisiteret ud fra det nye serviceniveau. Der vil i den forbindelse blive afholdt informationsmøder, hvor forskellige robotstøvsugere præsenteres.