Home
  • Home
  • Ved Hvide Sande og Ringkøbing Fjord er de tyske gæster trofaste
dummy

Ved Hvide Sande og Ringkøbing Fjord er de tyske gæster trofaste

1 juli 2013 Musiknyt


Denne tids snak om det store fald i tyske overnatninger, mere end 2,8 millioner på landsplan, kan ikke ses i statistikkerne ved Destination Ringkøbing Fjord. Her har der modsat været en lille vækst at spore de seneste år – også i de tyske overnatninger.

 

 Vækstteam for Turisme og oplevelsesøkonomi har netop offentliggjort en rapport indeholdende anbefalinger til, hvordan dansk turisme kan løftes, da man på nationalt plan oplever store udfordringer i turisme. Specielt kystturismen er hårdt ramt og de tyske overnatninger er faldet fra ca. 15,7 mio. i 2000 til ca. 12,9 mio. i 2012 på nationalt plan.

 

 Helt så slemt et billede tegner der sig ikke ved Hvide Sande og Ringkøbing Fjord. Her har man nemlig for nyligt oplevet stigning i antal af turister generelt – også i antallet af tyske overnatninger. Antal overnatninger var i 2012 ca. 3,2 mio., en fremgang siden 2011 på 2,8 %. Denne samlede positive udvikling fra 2011 til 2012 er primært trukket af tyske overnatninger, der steg med 3,3 %. I alt er 77 % af områdets gæster tyskere. Det primære overnatningsprodukt i området er uden tvivl feriehuse, som står for 83 % af områdets samlede overnatninger.

 

 Turismen er vigtig for området og med et turismeforbrug på næsten 2,7 mia. kr. er Ringkøbing-Skjern Kommune næststørst i Region Midtjylland, kun lige overgået af Aarhus med et turismeforbrug på godt 3 mia. kr. Tyskland er det største udenlandske marked med et forbrug på 1,7 mia. kr. eller 64 % af den samlede omsætning. Turismen i Ringkøbing-Skjern kommune skaber arbejdspladser – næsten 2800 årsværk, i alt 8,7 % af kommunens samlede beskæftigelse.

 

 Turistdirektør Lykke Nielsen Høj udtaler: ”Det er stort privilegium for os, at vi ikke har haft et fald i tyske overnatninger de seneste fem år, som de har i andre dele af landet. Men det er absolut ikke en sovepude for os, da vi tror på, at der skal arbejdes hårdt for, at de tyske gæster får kendskab til vores destination,  lyst og inspiration til at være gæst i området og vende tilbage igen og igen”.

 

På destinationen er flere forskellige initiativer allerede i gang for at forbedre tilbuddene til de gæster der besøger området. Der arbejdes intensivt med digitale medier, værtsskab og byudvikling i specielt Hvide Sande og Søndervig. Men også produktudvikling og samarbejde med lokale aktører prioriteres. Og så har man hos Destination Ringkøbing Fjord taget en beslutning om at fokusere på Hvide Sande når det gælder branding og markedsføring af området.